24 Νοεμβρίου 2012

Η φθορά του χρόνου.

Κάθε αντικείμενο, οργανισμός, οτιδήποτε υπάρχει πάνω στη γη
υφίσταται τη φθορά του χρόνου με διάφορους τρόπους, γι΄αυτό
είναι πανάρχαιη ανθρώπινη προσπάθεια να την σταματήσει ,
επεμβαίνοντας στη φύση, στη δημιουργία.

Στα έργα τέχνης, στα οικοδομήματα, στο σώμα μας η προσπάθεια
βίαιης και τεχνητής αναγέννησης έχει καταστρεπτικά αποτελέσματα,
γιατί η φθορά του χρόνου μπορεί μεν να επιβραθυνθεί, να μαλακώσει
να τη χειριστούμε έστω κάπως, ώστε να μας θυμίσει τη νιότη, την πρώ-
τη εμφάνιση του έργου από το δημιουργό του.

Η εμμονή όμως για την πλήρη αποκατάσταση της χαμένης, όσο και
φθαρμένης πρώτης ύλης, για την ανάπλαση της νεανικής επιδερμίδας
εκτός από μάταιη για το σώμα, είναι και επιβλαβής για την ψυχή.
Πολλές φορές μάλιστα  κακοποιεί το σώμα πιο πολύ από τη φύση.

Από τις τέχνες μόνο η μουσική έχει την ιδιότητα να είναι άφθαρτη
επειδή είναι πάντα δυνατή η εκτέλεσή της και η ύλη της είναι καθαρά
"νοερή" χωρίς τη συνήθη φθορά των υλικών.
Τα έργα της ζωγραφικής, τα γλυπτά, τα μάρμαρα, σίδερα, πέτρες
νιώθουν το χάδι του χρόνου. Η ύλη τους ζει και αναπνέει. Επειδή
όμως είναι φθαρτά, δεν σημαίνει ότι καταστρέφονται. Το ότι φθείρονται
δεν αποτελεί ελάττωμα αλλά μέρος της φύσης τους, για να μην πούμε
και της αισθητικής αξίας τους.

Επειδή το σώμα μας είναι φθαρτό δεν σημαίνει ότι είναι ελαττωματικό,
ούτε ότι είναι λιγότερο όμορφο από τα της φύσης. Ίσα ίσα η υλική του
υπόσταση, το γεγονός ότι αντιστέκεται και αντιδρά στο χρόνο, αποτελεί
μέρος της ομορφιάς του.

Το νόημα του έργου τέχνης βρίσκεται και στη φθορά. Όταν επιχειρούμε
 να ακυρώσουμε τη φθορά, υπονομεύουμε το νόημα. Η προσπάθεια για
υλική αποκατάσταση του έργου, ενίοτε είναι τεχνικά δύσκολη έως
και ανέφικτη.Μερικές δε φορές επιφέρει καταστροφικό αποτέλεσμα.

Στην ύλη του αγάλματος επικάθεται το παρελθόν του, πολλούς χειμώνες
και καλοκαίρια, στο "δέρμα" του έχει καθήσει ο καιρός και δεν μπορείς
να το γδάρεις, χωρίς να τραυματίσεις την ψυχή του.
Χαρακτηριστικά οι κλέφτες Άγγλοι των γλυπτών του Παρθενώνα, στην
προσπάθειά τους να τα "επισκευάσουν"  προκάλεσαν μεγάλες ζημιές.

ΟΙ μεγάλες λοιπόν επεμβάσεις στο σώμα μας, αλλά και στα έργα της
τέχνης, πάντα κινδυνεύουν να έχουν ανεπανόρθωτα αποτελέσματα, μη
αναστρέψιμα που πληγώνουν αφού είναι ορατά τα αποτελέσματα ,
γι΄αυτό καλύτερο είναι να περιποιείται κανείς τον εαυτό του σαν μια
ώριμη, κομψή. φιλάρεση γυναίκα. Η απελπισμένη αποκατάστηση της
χαμένης νιότης χαλάει την ομορφια, την αξία, την αισθητική και το νόημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου